Play by Forum

Forum służy do prowadzenia rozgrywek PBF. Powstało w zamyśle grania w RPG tekstowe.

Nie jesteś zalogowany na forum.

#1 2017-03-22 16:58:31

Gods of Kobol
King of the Seven Kingdoms
Skąd: King's Landing
Dołączył: 2017-02-08
Liczba postów: 196
Windows 8.1Chrome 56.0.2924.87

Vademecum gry na forum

Jeśli trafiłeś na tą stronę to znaczy, że prawdopodobnie miałeś to szczęście i zetknąłeś się już z jedną z najlepszych gier planszowych które kiedykolwiek powstały. Chodzi oczywiście o Grę o Tron (2. edycja) wydaną przez wydawnictwo Fantasy Flight Games w 2003 roku, którego dystrybutorem w Polsce jest Galakta. Pierwsza część artykułu zawiera podstawowe informacje na temat gry. Druga część przeznaczona jest dla graczy, którzy mieli już styczność z grą lub przeczytali pierwszą część i chcieli by wziąć udział w PBF.

Sekcja pierwsza

1. Najważniejsza w Grze o Tron jest dobra zabawa. Strategie, wojny, spiski, intrygi, knucie i zdrady - odnajdziesz tutaj to wszystko. Ponadto jest to gra o dosyć wysokim stopniu skomplikowania z dodatkowym elementem losowym, więc w byciu coraz lepszym graczem pomogą Ci zarówno logiczne myślenie i strategiczne planowanie, jak również zdolności dyplomatyczne.

2. Musisz pamiętać, że podstawą gry (zarówno na żywo jak i na forum) w Grę o Tron jest dobra znajomość zasad. Konieczne jest więc wcześniejsze przeczytanie instrukcji ze zrozumieniem. Jest ona dostępna online pod tym adresem: http://galakta.pl/download/gra_o_tron_2 … rukcja.pdf

3. Istotnym dodatkiem do instrukcji jest oficjalny FAQ, czyli odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania do zasad, dostępny pod tym adresem:
http://galakta.pl/download/Gra_o_Tron_FAQ_male.pdf

4. Jeśli siedzisz już przy stole (prawdziwym bądź wirtualnym), a Twoi współgracze zaczynają nazywać Cię imieniem Twojego rodu, to znaczy że gra się rozpoczęła i Twoim celem jest tylko zwycięstwo - w Grze o Tron nie ma drugich miejsc. Jeśli jednak idzie Ci słabiej, to w dalszym ciągu staraj się dążyć do zwycięstwa, jakkolwiek nieprawdopodobne by ono nie było. Zawsze może zdarzyć się nieprzewidziany splot akcji, który da Ci koronę, więc nie należy się zniechęcać. Poza tym nietaktem wobec przeciwników jest olewanie gry, kiedy "już przestało Ci zależeć".

6. Pamiętaj, że w grze zawsze wolno Ci zrobić wszystko, co nie jest zabronione przez zasady. Oznacza to, że nikt nie może wpłynąć na Twoje decyzje w sposób ostateczny. W każdej grze możesz zawierać sojusze lub je zrywać wedle własnej woli. Czasem od Twojej decyzji może zależeć zwycięstwo innego gracza i również wtedy możesz ją podjąć według własnego uznania.

Sekcja druga

1. Gra na forum jest odwzorowaniem gry na żywo na planszy z pewnymi różnicami, wyznaczonymi przez fakt gry przez Internet.

2. Gry na forum są numerowane dla ułatwienia ich rozróżniania. Dodatkowo gra może posiadać klimatyczną nazwę.

3. W każdej grze na forum bierze udział określona liczba graczy oraz mistrz gry, Zwyczajowo mistrz gry nie uczestniczy osobiście w grze, a jest jedynie jej moderatorem. Jest on neutralny i nie sprzyja żadnemu z graczy.

4. Mistrz gry zajmuje się tworzeniem pola gry - mapy i aktualnego opisu gry. Zawiera on w sobie wszystkie niezbędne elementy i powinien być na bieżąco aktualizowany, by zapewnić płynność gry. Mistrz otrzymuje również od graczy w prywatnych wiadomościach rozkazy na daną rundę, wybranych dowódców podczas walki oraz licytacje. Losuje też karty Westeros i karty dzikich.

5. Jeden gracz może grać w dowolnej liczbie gier.

6. Gra na forum trwa zazwyczaj kilka tygodni, choć zdarzały się gry trwające kilka miesięcy. Zależy to od ustalonej ilości tur gry oraz liczby graczy. Dla przykładu gra 9-osobowa prawie na pewno potrwa ponad miesiąc.

7. Kiedy już zostaniesz wybrany do gry, pamiętaj że jest to rodzaj zobowiązania wobec innych gracz - zobowiązania że do jej końca będziesz w niej aktywnie uczestniczył. Jeśli jednak z jakiegoś powodu w pewnym momencie stwierdzisz, że nie możesz lub nie chcesz tego dłużej robić, to nie znikaj z forum bez słowa. Poszukaj dla siebie zastępstwa w grze lub po prostu napisz, że rezygnujesz, żeby nie wywoływać przykrej sytuacji, w której reszta graczy nie wie co się dzieje. Gracz, który zyska sobie opinię "znikającego", nie będzie miał szansy na wybranie do gier w przyszłości.

8. Staraj się dostosować do tempa rozgrywki. Jeśli jednak nie będziesz miał możliwości wykonać swojej akcji przez dłuższy czas (np. dłużej niż 24 h) to napisz o tym, żeby nikt nie denerwował się czekaniem na Ciebie. Pamiętaj też, że zawsze przysługuje Ci czas na namyślenie się, dyplomację etc.

9. Nieważne co się wydarzy, pamiętaj że najważniejsza jest zabawa i gra na forum nie powinna powodować negatywnych emocji. Ponieważ z niektórymi graczami możesz spotkać się w kilku grach na raz, to może się zdarzyć, że w jednej będziecie wrogami, a w innej sojusznikami i nie ma w tym nic niepoprawnego.

10. Choć najczęstszą grą rozgrywaną na forum jest standardowa 2 edycja Gry o Tron, to mistrz gry ma prawo ustalać własne zasady obowiązujące w danej rozgrywce. Mogą one pochodzić z jednego z oficjalnych dodatków. Możecie grać wg. zasad 1 edycji. Może to być również miks różnych zasad, również autorskich lub pochodzących z nieoficjalnych dodatków fanowskich. Ważne jedynie, że zasady te muszą zostać ustalone przed rozpoczęciem rozgrywki (za takowe powinno uznawać się przydzielenie rodów).

11. Dobrym zwyczajem jest wstawianie do podpisu numerów gier, w których uczestniczysz wraz z nazwami rodów, którymi w nich grasz. Alternatywnie może to być odpowiednio edytowany avatar, pozwalający Cię łatwo w danej grze zidentyfikować.

12. Prowadząc prywatną korespondencję z innymi graczami oraz mistrzem gry, w temacie wpisuj numer gry oraz nazwę swojego rodu, ewentualnie również temat, którego wiadomość dotyczy.

13. Pamiętaj, że zawsze kiedy podejmujesz jakąś decyzję niejawnie, np. rozkładając rozkazy na daną turę, wysyłasz ją prywatną wiadomością mistrzowi gry. Podawanie jej w polu gry może być blefem i nie ma mocy wiążącej - taką ma tylko wiadomość wysłana do mistrza gry. Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, w której jesteś ostatnią osobą, na którą czekacie, np. kiedy wszyscy inni wysłali już licytację. Wtedy możesz swoją podać publicznie.

14. W nawiązaniu do poprzedniego punktu, bitwy rozstrzygane są w sposób następujący: gracz atakujący wykonuje swój ruch, podając go w polu gry, przy czym zaznacza czy wysłał dowódcę mistrzowi gry prywatną wiadomością (może się z tym wstrzymać np. czekając na decyzję gracza 3-go o wsparciu). Jeśli wysłał, to gracz broniący się, może swojego podać publicznie, po czym również gracz atakujący może ujawnić swojego lub robi to mistrz gry (zazwyczaj ten z nich, który będzie szybszy).

15. Wszelkie wątpliwości i spory w rozgrywce wyjaśnia mistrz gry, również w przypadku pomyłek, np. położeniu niedozwolonych rozkazów. W tym przypadku powinien on przypilnować, żeby nie miało to miejsca jeszcze przed ich ujawnieniem, ale jeśli pomyłka nie zostanie wtedy wykryta to ustala on, co zrobić w tej sytuacji. Zadaniem wszystkich graczy jest granie zgodne z zasadami, a także pilnowanie innych, aby też to robili.


Może jest tego trochę dużo ale stosowanie się do tych zasad spowoduje, że gra będzie przebiegać szybciej i dostarczy Ci większej satysfakcji.
Jeżeli chcesz zobaczyć jak wyglądają takie PBF w praktyce to wejdź na stronę:
http://www.forum.galakta.pl/viewforum.p … d7e60c8773

pic2404420_md.png


Elendil from Hause Targaryen, the First of His Name, King of the Andals, the Rhoynar, and the First Men, Lord of the Seven Kingdoms, and Protector of the Realm, Master of Board Games.

Offline

Użytkowników czytających ten temat: 0, gości: 1
[Bot] ClaudeBot

Stopka

Forum oparte na FluxBB

Darmowe Forum
davcio - pxp-samp - techpolim - produkcja - trws